Office-building "Willemswerf" - June 1986


I don't have many details of this climb. When I interview Jan once again I will fill in the holes.

The Story

Jan did this climb with a young Dutch climber: Joost Bomhof. Joost had executed the first illegal rappell from the Martinitoren in Groningen and so was suitable for the job.

Jan and Joost climbed the building along one of the vertical walls in the south-east corner of the building. They were already far up the wall when the security people discovered them. The security officer stormed outside and yelled: "You could have asked for permission first!" Jan yelled back: "I never do!"

The concrete in the horizontal cracks is very smooth. During the climb one of the friends popped out of a crack and Jan fell 2 metres before he was held by another friend.

On their previous climbs Jan had found out that it is necessary to put a respectable spokesman at the bottom of the climb. He can address the public and calm the police. He can also explain that there is little danger involved, that the policemen should not chase the climbers and that the climbers will come down of their own accord. For this occasion Jan had written a brochure that could be distributed to the public.

They had planned the climb on "The Queens Birthday", a national holiday. They got a nice article and a story in the regional papers (Havenloods, Rotterdams Nieuwsblad) and in the national quality newspaper (NRC).

The Technique

This was not a free-climb but an artificial climb. The wall is made of prefabricated segments of concrete. They are square, 3x3 meters and are covered with white tiles. You can climb up using the cracks between the tiles.

Jan had made special tools (hooks) from steel rods (the ones used in concrete). These could be hooked around the top edge of the concrete segments. They did not work as expected. As long as you kept them under downward tension they stuck in place. If you removed the tension they dropped out. So they were only useful for holding the weight of the climber on rest-points. They could not be used to hold the rope. As soon as the rope swung in the wind they fell out of the cracks. Jan had to use friends (Camalots nr. 1) and nuts instead.

The brochure that was distributed to the public

20 jaar Builderen in Rotterdam

De artificiele beklimming van het Nedlloyd gebouw (Willemswerf) wordt door Jan van der Meulen (41) en Joost Bomhof (26) uitgevoerd. Het gaat hier om een jubileumbeklimming.

Jan van der Meulen begon 20 jaar geleden zijn buildercarriere met de afdaling van het Witte Huis in 1978. Daarna volgden nog vele beklimmingen en afdalingen:

  • beklimming kerk Steiger - mei 1983
  • beklimming PTT toren Botersloot - augustus 1983
  • afdaling Euromast - 31 april 1984
  • afdaling WTC beurs - december 1985
  • afdaling / beklimming Brienenoord- Willemsbrug - juni 1986
Deze demonstraties (stunts) waren illegaal waardoor deze ondernemingen een meerwaarde kregen. Er kan dan niet van te voren geoefend worden waardoor de moeilijkheid van de onderneming aanzienlijk toeneemt. Uit deze demonstraties ontstond een vraag naar het leren rotsklimmen door particulieren en werd door onderanderen Jan v.d. Meulen in augustus 1985 de CRACK klimschool opgericht. CRACK klimschool is de eerste Nederlandse klimschool! Er werd uiteraard niet geklommen op gebouwen, maar op de Belgische Maasrotsen. Deze rotsen zijn 100 meter hoog waardoor de cursussen uniek waren-zijn in hun soort. De lijst van builderen werd later uitgebreid:
  • bekl./afd. boorplatform Noordereiland november 1987
  • solo afdaling kraan N.N. gebouw Weena februari 1990
Deze laatste is tot op vandaag een record vrije-afdaling van 170 meter. Vrij betekent vrijhangend; zonder het gebouw te raken tijdens de afdaling. In april 1990 is door Jan v.d. Meulen samen met een oud cursist van de klimschool, in Vlissingen een massief betonnen schoorsteen van 125 meter hoog op artificiele wijze beklommen. Wederom een unieke prestatie.

Joost Bomhof heeft een illegale afdaling van de Martinitoren in Groningen op zijn naam staan. Jan v.d. Meulen hoopt ditmaal dat deze jubileumbeklimming andere klimmers zal inspireren tot soortgelijke acties.

Jan van der Meulen
Avenue Concordia 16
3062 LH Rotterdam
tel: 010 - 411 62 33

Sponsors:

de Sprint
Viking autobanden


Go to: JvdM buildering Home


© 1998 Petr Kazil - 2 October 1998